onsdag den 22. oktober 2014

Første praktik, bum bum! :)


Første praktik har nu været i gang et par dage, hvor jeg har fået lov til at følge en dansklærer for 7. Klasse sammen med min praktikgruppe. Udover dansk følger jeg samme lærer i idræt – i samme klasse, men også i faget historie og biologi (andre lærer), da dette er fag min praktikgruppe har.
Praktikgruppen og jeg havde i fællesskab hjemmefra aftalt, at den første uge skulle gå med observationer, så vi kunne få indblik i lærerens hverdag, men også så vi kunne lærer børnene at kende. Vi havde ikke lyst til at være fremmede, som skulle bestemme hvad de skulle lave, uden at have lidt viden om dem først. Observationerne i dansk har vist, at eleverne og dansklæreren/klasselæreren har et godt forhold til hinanden, hvor der er plads til sjov, men også seriøsitet. Dette bygger på det faktum, at dansklæreren har haft denne klasse de sidste par år, og  har dermed opbygget et tillidsforhold til dem. I historie er det derimod en anden sag. Læreren har kun haft dem siden sommer, men han formår alligevel at fange dem. I biologi er det en helt anden klasse, nemlig en 8.klasse, hvor læreren også først lige er begyndt at have dem. Angående idræt, er det et fag vi endnu ikke har snuset til, da idrætstimerne først ligger i morgen tidlig.
Undervisningen i de forskellige klasser bygger meget på de multimodale medier. Her bliver der brugt computere, projektorer, iPads og film. I 8.klasse har eleverne hver især fået udleveret deres egen iPad, hvor de skal tage noter, og bruge skolerelevante programmer. I 7.klasse har de ikke fået disse, men er afhængige af skolernes bærbare computere, som ofte bliver brugt.  Projektorerne bliver især brugt af dansklæreren, som bruger dem til at illustrerer hvad eleverne skal lave i dette forløb, som omhandler aviser.  De er gode til at underbygge nogle af hans pointer, og gør undervisningen mere overskuelig, i den forstand, at der ikke er så meget papirspild.
I starten af hver time forklarer hver af lærerne hvad de netop skal til og i gang med, så eleverne ved hvad de skal lave. Dansklæreren er ligeledes også god til at spørge ind til, hvad de sidst har arbejdet med. Dette element gør at eleverne er nødt til at være opmærksomme, så de kan svare på disse spørgsmål. Vi har desværre kun to timer i biologi, historie og idræt om ugen, så det vil tage et par uger, at finde ud af hvordan disse lærer operere.
I slutningen af dansktimerne opsamler læreren hvad eleverne i dag har arbejdet med, så de kan få de vigtigste begreber på plads. I biologi startede vi op på et nyt forløb, hvilket betyder at starten af undervisningen fungerede som en evaluering af elevernes viden i form af test, hvor resten af timen fungerede som en præsentation. Ligeledes brugte historielæreren dobbelttimen på en præsentation af det kommende forløb med film.
I morgen skal vi have idræt for første gang, hvor eleverne skal præsenteres for parkour. Efterfølgende skal vi også have redskabsgymnastik, hvor jeg har fået til ansvar, at stå for en undervisningsgang. Jeg har/får heldigvis hjælp fra en lærer, som giver mig gode ideer og input. Undervisningen vil tage udgangspunkt i nogle simple øvelser, som ruller (for og bag), vejrmøller, håndstand, hovedstand, opspring og snurrer på trampolin og muligvis noget buk. Jeg har endnu ikke fået helt på plads hvordan undervisningen skal se ud, men jeg har et  møde med idrætslæreren i morgen, hvor vi skal planlægge. Det vil ligeledes også være nemmere at planlægge, når jeg har observeret en idrætstime i parkour, for så opnår jeg forhåbentlig en bedre forståelse af deres niveau.  Udover denne undervisningssekvens vil jeg i næste uge, sammen med min praktikgruppe, skulle stå for undervisningen i dansk. Vi skal fortsætte/supplere undervisningen fra denne uge, hvor emnet, som tidligere nævnt, er aviser. Hele forløbet lægger op til at eleverne skal fremstille deres egen i forbindelse med den landsdækkende konkurrence som Ekstrabladet har (http://aiu.dk/grundskole/tag/mod) . Dansklæreren benytter det forløb dansk.gyldendal.dk har omkring aviser, så umiddelbart fortsætter vi også med dette, så vi ikke underviser i irrelevante emner.  
Dermed ligger de næste par dage/uger op til en masse nye oplevelser og refleksioner, som nok skal blive spænende :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar