De første dage
med egen undervisning er overstået, og sikke en oplevelse – både på det gode og
mindre gode.
Den ene af mine
praktikpartner lagde ud med undervisningen i biologi mandag morgen. Hjemmefra
havde hun planlagt et forløb, som eleverne skulle gennemgå denne morgen. Jeg selv
og min anden praktikpartner fik til opgave at observere hendes undervisning, så
vi efterfølgende kunne give hende feedback på, hvad der fungerede og hvad der
ikke gjorde. Hun startede med at lave en opsamling på den film, som
eleverne havde brugt sidste uge på at se. Herefter bad hun eleverne hver især
at skrive fem ting ned, som de kunne huske omkring filmen. Da eleverne havde
fået et par minutter til dette, samlede hun op fælles og udspurgte eleverne
hvad de havde skrevet ned. Da dette var gjort, gav hun eleverne en ny opgave –
i de bordgrupper de sad. De fik hver en plante og et dyr tildelt, som de skulle
finde noget viden omkring via Google. Praktikanten gjorde klart for eleverne,
at de ikke måtte bruge Wikipedia, da dette ikke var en troværdig kilde. Da
eleverne havde brugt tid på dette, stoppede hun undervisningen, for at sætte
grupperne sammen i større grupper. Nu skulle eleverne fremlægge for hinanden
hvad de havde fundet ud af i deres gruppe. Når de havde fremlagt dette, skulle
de skrive det ned sammen og ligge det op på enten Facebook eller Skoleintra. Praktikanten sluttede
undervisningen af med, at fortæller om iltsvind, fotosyntesen, havstrømninger
o. Lign. Hun trak de vigtigste punkter fra filmen ud. Inden eleverne fik
frikvarter gav hun dem lektier for i deres bog, Bios – Grundbog B[1]
Biologiundervisningen
bar præg af de multimodale medier eleverne var besiddelse af. Når de skrev
noter var det iPads, og når de skulle søge via Google var det ligeledes på
iPads. Eleverne i 8. – og 9. Klasse har alle en iPad udleveret, som skal
fungere som et skolemiddel. I denne undervisning observere vi flere gange, at
eleverne sidder og spiller på disse, og derfor ikke hører efter i
undervisningen. Ligeledes ligger deres mobiler fremme, og der er intet der
stopper dem i at tjekke disse. Dette kan selvfølgelig diskuteres om brugen af
telefonerne skyldes manglende specifikke regler af disse. Men i denne
undervisning fungerede de som et interessepunkt for eleverne. Udover denne
observering af hjælpemidlerne, observere vi også, at eleverne hellere søgte på
nettet efter hjælp end at slå op i deres bog – som netop havde svarene på
spørgsmålene. Dog skal det påpeges at eleverne
lyttede til praktikanten, selvom de havde alle disse faktorer liggende ved
siden af dem.
Det kunne
mærkes på min praktikpartner, at hun havde forberedt sig hjemmefra, da hun
havde styr på sit stof. Når eleverne spurgte om noget, kunne hun svare. Det
kunne også mærkes at hun havde tænkt over, hvad eleverne skulle arbejde med.
Desværre virkede det ligeledes som om, at hun havde planlagt lidt for meget om
for mange ting. Hun ville så gerne lære eleverne noget og vise at dette kunne
hun godt. Hun kom ikke i dybden med alt, og manglede lidt den røde tråd.
Hvilket vi også snakkede med hende om efterfølgende, hvor hun uddybede dette og fortalte, at det havde været svært
at planlægge undervisningen, da hun ikke vidste hvad de kunne og ikke kunne.
Ligeledes havde hun manglet lidt kommunikation med biologilæreren, da hun ikke
kunne komme på skolens personaleintra. Men hun tog vores tanker til sig og
ville efterarbejde dette.
Jeg vil på de
følgende blogindlæg beskrive min anden praktikpartners undervisning, men også
min egen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar