mandag den 19. oktober 2015

Ny skole, ny praktik.

Denne gang er jeg i praktik på en friskole midt på Sjælland. Jeg skal observere/undervise i henholdsvis en 9- og 6/7. Klasse. I 9. Klasse skal jeg være med til dansktimerne og projektfag, og i 6/7. Klasse skal jeg være med til idrætstimerne.  Udover disse klasser skal jeg også observere 4/5. Klasse i idræt, men disse timer skal vi ikke selv overtage, da lærerne mener, at eleverne er for en stor mundfuld.
Planen er , at den første uge skal gå med observation i de forskellige klasser. Dog skal min praktikpartner og jeg selv udføre en bip-test på 6/7. Klasse, da vi skal bruge disse resultater i en modulafslutningsopgave i idræt senere på året.
I anden uge har hele skolen emneuge, hvor de får besøg af nogle unge mennesker fra Sydafrika. Disse unge mennesker skal indvie eleverne i en række afrikanske emner, såsom dans, gadebørn og klimaændringer.
Tredje uge vil vi kun have observering med 4/5. Klasse og undervisning med 6/7. Klasse, da 9.klasse er i praktik.
Fra fjerde uge vil jeg få en række timer i 9. Klasse dansk, hvor jeg selv skal stå for undervisningen. Første undervisning er i uge 46, hvor jeg har fået ”fortællertimen”, hvor jeg skal om et givent emne. Jeg har i sammenhold med min praktiklærer aftalt, at jeg skal snakke om uddannelse, da eleverne selv står i en situation, hvor de skal til at vælge.  De følgende undervisningstimer jeg har fået, skal jeg undervise i mundtlighed og hvordan man bedst muligt kommunikere med et publikum. Hvad er deres stærke og svage sider, og give dem en række værktøjer til hvordan de kan forbedre sig. Her vil der fremgår noget selvproducering  af film og analyser.
I idræt med 6/7. Klasse vil vi fra uge 45 arbejde med kidsvolley.  Vi har udarbejdet et treugers forløb, hvor eleverne vil komme igennem alle 5 niveauer (niveau 0-4). I uge 48 vil vi udføre endnu en bip-test af eleverne, som endnu en gang skal bruges til modulafslutning i idræt senere på året.
Indtil videre ser idrætsmodulplanen således ud:
Lektion
Indhold
1. Lektion (6.11)
Introduktion til kidsvolley.
Opvarmning (7 min.)
Øve og gennemgå slagene:
Underhåndsserv
Fingerslag
Baggerslag
Smash
(20 min.)
Introduktion til niveau 0+1+2 (23 min.)
2. Lektion (13.11)
Opvarmning (7 min.)
Opsummering fra sidst, både slagene og niveauerne. (5-10 min.)
Spil niveau (2)+3+4
3. Lektion (20.11)
Opvarmning (7 min.)
Opsummering niveau 3+4 (15 min.)
Kamp (med fokus på det tekniske) (20 min.)
Evaluering (8 min.)
Vores overvejelser omkring undervisningsmål, tegn på læring, evaluering og undervisningsaktiviteter er uddybet i vores eget dokument.

Dansk vil fremkomme senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar