Denne gang er jeg i praktik på en friskole
midt på Sjælland. Jeg skal observere/undervise i henholdsvis en 9- og 6/7.
Klasse. I 9. Klasse skal jeg være med til dansktimerne og projektfag, og i 6/7.
Klasse skal jeg være med til idrætstimerne.
Udover disse klasser skal jeg også observere 4/5. Klasse i idræt, men
disse timer skal vi ikke selv overtage, da lærerne mener, at eleverne er for en
stor mundfuld.
Planen er , at den første uge skal gå med
observation i de forskellige klasser. Dog skal min praktikpartner og jeg selv
udføre en bip-test på 6/7. Klasse, da vi skal bruge disse resultater i en
modulafslutningsopgave i idræt senere på året.
I anden uge har hele skolen emneuge, hvor de
får besøg af nogle unge mennesker fra Sydafrika. Disse unge mennesker skal
indvie eleverne i en række afrikanske emner, såsom dans, gadebørn og
klimaændringer.
Tredje uge vil vi kun have observering med
4/5. Klasse og undervisning med 6/7. Klasse, da 9.klasse er i praktik.
Fra fjerde uge vil jeg få en række timer i 9.
Klasse dansk, hvor jeg selv skal stå for undervisningen. Første undervisning er
i uge 46, hvor jeg har fået ”fortællertimen”, hvor jeg skal om et givent emne.
Jeg har i sammenhold med min praktiklærer aftalt, at jeg skal snakke om
uddannelse, da eleverne selv står i en situation, hvor de skal til at
vælge. De følgende undervisningstimer
jeg har fået, skal jeg undervise i mundtlighed og hvordan man bedst muligt
kommunikere med et publikum. Hvad er deres stærke og svage sider, og give dem
en række værktøjer til hvordan de kan forbedre sig. Her vil der fremgår noget
selvproducering af film og analyser.
I idræt med 6/7. Klasse vil vi fra uge 45
arbejde med kidsvolley. Vi har
udarbejdet et treugers forløb, hvor eleverne vil komme igennem alle 5 niveauer
(niveau 0-4). I uge 48 vil vi udføre endnu en bip-test af eleverne, som endnu
en gang skal bruges til modulafslutning i idræt senere på året.
Indtil videre ser idrætsmodulplanen således
ud:
Lektion
|
Indhold
|
1. Lektion (6.11)
|
Introduktion til
kidsvolley.
Opvarmning (7 min.)
Øve og gennemgå slagene:
Underhåndsserv
Fingerslag
Baggerslag
Smash
(20 min.)
Introduktion til niveau
0+1+2 (23 min.)
|
2. Lektion (13.11)
|
Opvarmning (7 min.)
Opsummering fra sidst, både slagene og
niveauerne. (5-10 min.)
Spil niveau (2)+3+4
|
3. Lektion (20.11)
|
Opvarmning (7 min.)
Opsummering niveau 3+4 (15
min.)
Kamp (med fokus på det
tekniske) (20 min.)
Evaluering (8 min.)
|
Vores overvejelser omkring undervisningsmål,
tegn på læring, evaluering og undervisningsaktiviteter er uddybet i vores eget
dokument.
Dansk vil fremkomme senere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar