fredag den 23. oktober 2015

Første uge, idræt:

I denne uge med idræt har vi observeret 4./5. Klasse og lavet bip-test med 6./7. Klasse.
Eleverne i 4./5. Klasse er begyndt på et forløb omkring cirkeltræning, så der var lavet en masse øvelser, som eleverne skulle igennem. Vi havde på forhånd fået fortalt, at eleverne var vilde og tit kom op at slås, men dette var der intet af. Lærerne fortalte også at det var imponerende, for sådan plejede det ikke at være. De fortalte ligeledes, at dette kunne skyldes, at det var noget de fandt spændende, og at de skulle være sammen to og to. På denne måde kunne der forekommer noget konkurrence iblandt eleverne. Dette kunne have været deres motivation til at udøve mere end de plejer.
Ud fra en observatørs øjne, kan de sagens have ret i dette. Eleverne kunne se et mål med undervisningen, en indre motivation. Dette kunne de pga. konkurrenceelementet. Ligeledes kan det have spillet ind, at vi sad to ekstra ude på sidelinjen og holdte øje med dem.
I 6./7. Klasse lavede vi, som nævnt, en bip-test. Eleverne fik besked på at finde sammen to og to, således at de kunne holde øje hvor langt makkeren løb. Da vedkommende ikke kunne løbe mere, skulle de komme os til enten min praktikpartner eller jeg selv, for at få et kondital. Dette tal skulle de skrive ned, således at vi kunne få det efter timen var slut. Vi skal bruge det til en senere idrætsopgave. Eleverne gik i gang med iver, og løb som fortalt – efter en kort genstart, da de ikke helt forstod princippet til at begynde med.
Resultaterne blev indført i et Xcel-ark, så tallene kan bruges senere. Men gennemsnittet for henholdsvis 6. og 7.klasse var:
Klasse:
6. klasse
7.klasse
Gennemsnit
35,02222222
32,96923077
Højest
43,1
44,1
Lavest
19,8
15,9


Tallene viser, at der er langt mellem dem med bedst kondi til dem med lavest. Men tallene illustrer godt forskellen blandt idrætsudøvermængden i folkeskolen.
I slutningen af vores praktikforløb, vil der forekomme endnu en bip-test, denne skal bruges til at belyse det faktum, at de nye tiltag omkring mere bevægelse i folkeskolen, har den indflydelse på børns kondi, som man tror. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar