I denne uge med
idræt har vi observeret 4./5. Klasse og lavet bip-test med 6./7. Klasse.
Eleverne i
4./5. Klasse er begyndt på et forløb omkring cirkeltræning, så der var lavet en
masse øvelser, som eleverne skulle igennem. Vi havde på forhånd fået fortalt,
at eleverne var vilde og tit kom op at slås, men dette var der intet af.
Lærerne fortalte også at det var imponerende, for sådan plejede det ikke at
være. De fortalte ligeledes, at dette kunne skyldes, at det var noget de fandt
spændende, og at de skulle være sammen to og to. På denne måde kunne der
forekommer noget konkurrence iblandt eleverne. Dette kunne have været deres
motivation til at udøve mere end de plejer.
Ud fra en
observatørs øjne, kan de sagens have ret i dette. Eleverne kunne se et mål med
undervisningen, en indre motivation. Dette kunne de pga. konkurrenceelementet.
Ligeledes kan det have spillet ind, at vi sad to ekstra ude på sidelinjen og
holdte øje med dem.
I 6./7. Klasse lavede
vi, som nævnt, en bip-test. Eleverne fik besked på at finde sammen to og to,
således at de kunne holde øje hvor langt makkeren løb. Da vedkommende ikke
kunne løbe mere, skulle de komme os til enten min praktikpartner eller jeg
selv, for at få et kondital. Dette tal skulle de skrive ned, således at vi
kunne få det efter timen var slut. Vi skal bruge det til en senere
idrætsopgave. Eleverne gik i gang med iver, og løb som fortalt – efter en kort
genstart, da de ikke helt forstod princippet til at begynde med.
Resultaterne
blev indført i et Xcel-ark, så tallene kan bruges senere. Men gennemsnittet for
henholdsvis 6. og 7.klasse var:
Klasse:
|
6.
klasse
|
7.klasse
|
||||
Gennemsnit
|
35,02222222
|
32,96923077
|
||||
Højest
|
43,1
|
44,1
|
||||
Lavest
|
19,8
|
15,9
|
Tallene viser,
at der er langt mellem dem med bedst kondi til dem med lavest. Men tallene
illustrer godt forskellen blandt idrætsudøvermængden i folkeskolen.
I slutningen af
vores praktikforløb, vil der forekomme endnu en bip-test, denne skal bruges til
at belyse det faktum, at de nye tiltag omkring mere bevægelse i folkeskolen,
har den indflydelse på børns kondi, som man tror.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar