Jeg har allerede været her tre uger. Jeg har desværre ikke fået skrevet så meget, da jeg har haft travlt med undervisning, forberedelse og andre ting, men nu er jeg her!
Jeg er, som skrevet, hovedsagligt i en 9.klasse. Her står jeg for et forløb omkring Tove Ditlevsen i dansk, hvor vi fokusere på hendes forfatterskab. Meget af inspirationen til forløbet er kommet fra dansk.gyldendal.dk . Her har de lavet et helt forløb bygget op omkring forskellige temaer i hendes liv. Jeg har herudfra valgt to temaer (død, misbrug og iscenesættelse og barndom), hvortil der hører en rækker tekster til. I klassens årsplan står der nogle af disse tekster, som synes at kunne bruges. Jeg har valgt at bruge nogle af disse, men også valgt nogle fra. Dette har jeg gjort, da jeg synes andre var bedre.
Op til undervisningsforløbets start har jeg haft læst en række tekster om Tove Ditlevsen, men også læst bogen "Jeg ville være enke og jeg ville være digter". I denne bog er der samlet en række tekster, som Tove Ditlevsen selv har skrevet. Dette dækker digte, brevkasseindslag, romanuddrag osv. En god håndfuld af de forskellige typer værker Tove Ditlevsen har arbejdet med. Jeg synes den har givet et godt indblik i hvem Tove var og hvorfor hun skriver om de emner, som hun gør.
Indtil videre har vi arbejdet med Tove Ditlevsen i 8 lektioner og er netop gået i gang med temaet "Barndom". Nedenfor er et udklip af undervisningsplanen:
Undervejs har jeg måtte redigere i undervisningsplanen, da vi ikke har nået det vi skulle/jeg ville. Nogle undervisningsgange har jeg måtte sætte mere tid af til, mens andre ikke har brugt så meget, som forventet. De undervisningsgange der har taget mere tid kan skyldes, at jeg har valgt ikke at give eleverne lektier for. Men dette valg har jeg, sammen med min praktiklærer, valgt at ændre lidt på. Dette har vi, da eleverne ellers ikke når at gøre Tove Ditlevsen færdig, mens jeg er her. Så næste undervisning vil jeg forsøge mig med dette.
Eleverne jeg underviser har været super gode og gået til den, selvom jeg til tider har frygtet, at de ville synes det var kedeligt. Dette har jeg, da det er meget tekstnært og muligvis kan være svært for eleverne, at se mening med det hele. Men det virker som om, at de er ved at have godt styr på Tove Ditlevsen. Det de mangler, er bare at analysere teksterne helt i bund - dog skal de siges at flere grupper gør dette, jeg skal bare have de sidste med. Men jeg tænker, at der altid vil være nogle elever, som ikke er så interesseret i et givent emne. Men langt de fleste gør et godt stykke arbejde.
Samtidig skal det nævnes, at klassen jeg underviser er en god blanding af forskellige elever uden diagnoser eller IT-rygsække. Klassen har dog haft en række elevudskift for et par år siden, men umiddelbart ligner det en klasse der fungere godt, både fagligt og socialt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar