lørdag den 12. november 2016

Bedre sent end aldrig - Samfundsfag

I samfundsfag underviser jeg den samme 9.klasse, som jeg også underviser i dansk.
Her brugte jeg den første undervisning på, at observere min praktiklærer. Dette valgte jeg, så jeg ikke stod på helt bar bund, når det blev min tur. Jeg ville gerne lige se, hvad det var for nogle typer mennesker. De virkede til at være ganske søde, fornuftige og kloge.
Min praktiklærer startede et kort forløb op omkring det Amerikanske valg. Dette blev gjort ud fra hans egen viden, men også Samfundsfaget.dk. Hele ideen bag temaet var, at eleverne skulle opnå viden omkring det amerikanske valg, dets kandidater og hele systemet bag. 
Efter min praktiklærer startede forløbet op, skulle jeg stå for undervisningen den efterfølgende gang. Jeg skulle viderearbejde med valget og baggrunden bag dette. Altså hvordan er systemet opbygget og hvordan vinder man. 
Min undervisningsplan således ud for den pågælende gang:

Eleverne var i fuld sving og mange vidste rigtig meget om valget og USA i forvejen. Der synes ikke at være de store udfordringer med undervisningen - selvom det også var min allerførste undervisning i samfundsfag nogensinde. Men eleverne er rare og imødekommende, så det hjalp muligvis også. 
En enkelt gang fik jeg dog et spørgsmål jeg ikke lige kunne svare på, men så var min praktiklærer til stede, som gav en hjælpende hånd. 

Den efterfølgende undervisningsgang med samfundsfag gik med, at vi så valg live, mens eleverne skulle finde forskellige meninger om valget på internettet. Jeg tror der var flere, der synes det var interessant, at følge med valgresultatet på den måde.  

Næste undervisning:
Jeg havde inden praktikstart fået af vide, at jeg gerne måtte arbejde med temaet " EU og Danmark", som stod i deres undervisningsplan. Af denne grund planlagde jeg et 8lektionslangt undervisningsforløb omkring netop dette. Alt dette gjorde jeg selvfølgelig, inden jeg havde medtænkt det amerikanske valg, så hele forløbet når jeg nok ikke. 
Men undervisningsforløbet taget udgangspunkt i forskellige øvelser vi har lavet på seminariet, egen viden, samfundsfaget.dk og samfundsfag.gyldendal.dk. Det ser sådanne ud:



Jeg tror dog ikke at vi når det, selvom vi brugte den tid jeg regnede med at bruge. Dette tror jeg, da min erfaring med den pågældende 9.klasse og mine egne undervisningsplaner er, at tingene til tider tager lidt længere tid end beregnet.
Men det bliver spændende at se, hvordan det hele kommer til at gå, når det bliver skudt i gang på onsdag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar