![]() |
Udklip fra dansk.gyldendal.dk |
Denne gang var
det jeg selv der skulle stå for undervisningen i dansk. Jeg havde hjemmefra planlagt hvordan undervisningen
skulle se ud, men jeg havde ikke selv valgt, hvad jeg skulle undervise i. Vores
dansklærer var i gang med et forløb om aviser og artikler, som vi skulle
færdiggøre. Jeg fik til opgave at undervise eleverne i kildetyper ud fra dansk.gyldendal.dks hjemmeside[1].
Jeg startede
undervisningen med at gennemgå, hvad eleverne havde arbejdet med de foregående
gange. Jeg bad dem beskrive de fem
nyhedskriterier, som min praktikpartner havde gennemgået dagen før,
ligeledes hvilke elementer en artikel kræver, før det er en artikel. Herefter
spurgte jeg eleverne om de kendte de tre kildetyper, og om de kunne beskrive
disse – de kunne 2/3. Da vi havde gennemgået disse, delte jeg en artikel[2] ud, hvor
eleverne skulle finde de tre kildetyper. Dette gjorde de i grupper. Da de havde
fået noget tid til dette, opsamlede vi fælles. Vi sluttede timen af med, at
eleverne fik til opgave, at skrive en artikel (i grupper), hvor kilderne
fremtrådte tydligt. Denne opgave forsatte eleverne med, da vi senere på dagen
havde endnu en time. Da vi sluttede denne sidste time af, gennemgik vi hvad
eleverne havde arbejdet med, og de fik besked på at printe dem ud, så de kunne
blive hængt op i klassen.
![]() |
Artiklen eleverne arbejde med. |
Efter de første
timer med dansk, havde vi en række hultimer, hvor jeg bl.a. fik feedback på min
undervisning. Jeg fik en række punkter at arbejde med, men det der trådte
tydeligst igennem var, at min nerver havde taget over mig. Jeg havde været
nervøs fra start til slut, og glemte en masse ting, som jeg hjemmefra havde
planlagt. Dette var bl.a. også hvad den
observerende dansklærer beskrev. Han fortalte, at jeg synes uforberedt. Dog fik
jeg også at vide, at det fungeret rigtig godt, da jeg gik ned i knæ, når jeg
hjalp eleverne med deres gruppearbejde – jeg gik ned i deres niveau. Når jeg
gik på deres niveau, fremstod vi mere lige, og eleverne synes bedre, at kunne
relatere til mig.
Efter den
sidste undervisningstime jeg havde, fik jeg igen kommentarer fra mine
medstuderende og den observerende lærer. Her fik jeg at vide, at det gik meget
bedre, og man kunne tydeligt mærke, at jeg havde arbejdet med det jeg fik af
vide tidligere. Jeg synes at have overskud og
bedre komfort ved at være der.
Ud fra hele
denne undervisningsoplevelse oplevede jeg både op- og nedture. Men vigtigst af alt fik jeg en række
værktøjer til, hvad jeg skal arbejde med fremadrettet og hvad der fungere. Jeg
skal fremadrettet arbejde med, at fungere mere som en autoritet og virke sikker
i alt jeg siger og gør. Jeg skal forsætte med at kommunikere med eleverne som var
vi i lige mennesker. Dette giver eleverne en vis tryghed. Udover dette skal jeg
også udnytte de midler jeg har til rådighed. Den artikel jeg havde udleveret,
skulle jeg have udnyttet mere. Dette kunne jeg bl.a. ved, at bede eleverne om
at skrive deres noter på denne. Til sidst skal jeg forsøge ikke at lade mine
nerver overkomme mig. Jeg havde planlagt alt hjemmefra og havde ligeledes styr
på det. Jeg kan altså konkludere, at der er en masse stof til eftertanke – ikke
kun ud fra min egen undervisning, men også ud fra det jeg tidligere har
observeret.
![]() |
Min undervisningsplan for den pågældende dag. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar